„Relatări despre o singurătate zgomotoasă”

„Relatări despre o singurătate zgomotoasă”

Masă rotundă organizată în cadrul expoziției „Relatări despre o singurătate zgomotoasă”

Participante/participanți: Mădălina Brașoveanu, Irina Cărăbaș, Ciprian Mureșan, Cristian Nae, Anca Oroveanu, Magda Radu

Joi, 9 mai, 18.00

Salonul de proiecte
Palatul Universul, Corp B, Etaj 1
Actor Ion Brezoianu 23-25, București

acum 6 luni

TRIMAGINARIUM 2.0 - László Hajnalka / Szabó András / Szentes Zágon

TRIMAGINARIUM 2.0 - László Hajnalka / Szabó András / Szentes Zágon

Prima ediție a expoziției TRIMAGINARIUM a fost vernisată acum patru ani în hotelul DoubleTree by Hilton din Cluj-Napoca. Cu prilejul acestei aniversări, gruparea formată din artiștii László Hajnalka, Szabó András și Szentes Zágon organizează o nouă ediție a acesteia, de data aceasta în Miercurea Ciuc. 

acum 2 ani

IP Artist talk: Ütő Gusztáv / Festivalul de Artă Vie AnnART

IP Artist talk: Ütő Gusztáv / Festivalul de Artă Vie AnnART

PRIVIND SPRE VIITOR, PRIVIND ÎN TRECUT #13

FESTIVALUL DE ARTĂ VIE ANNART
CU: ÜTŐ GUSZTÁV

joi, 24 septembrie 2020, 18:00

Rezidenţa BRD Scena9, str. I.L. Caragiale 32, București

Institutul Prezentului (IP) anunță o nouă ediţie a conferinţelor „Privind spre viitor, privind în trecut”, într-o serie dedicată mișcărilor din zona performance-ului și a dansului în anii 1990 în România. Seria urmărește să prezinte demersuri artistice consolidate în urmă cu aproape 30 de ani, împreună cu contextul acestora, iniţiative instituționale solitare apărute ca soluţii de acţiune, uneori utopice, pe un teren neumblat pînă atunci în artele vizuale și performative din România. Istoriile artiștilor, adeseori invizibile, alături de rediscutarea unor materiale recuperate află în centrul acestor serii de conferinţe. Pornind de la o serie de aspecte dedicate producţiei artistice în România, dar și de la modul în care se desfășoară transferul, recepţia și circulaţia conţinuturilor, materialelor și conceptelor într-un context cultural sau într-o realitate geopolitică dată, conferinţele „Privind spre viitor, privind în trecut” urmăresc să discute viaţa de apoi a acestor istorii și rolul asumat de artiști în remodelarea înţelegerii noastre cu privire la un viitor posibil.

Ediţia „Privind spre viitor, privind în trecut” #13 din 24 septembrie, 18:00 este dedicată Festivalul Internațional de Artă Vie AnnART și va avea loc în aer liber la Rezidenţa BRD Scena9, în str. I.L. Caragiale 32 din București, cu participarea artistului și organizatorului Festivalului Ütő Gusztáv.

Accesul la evenimentele în aer liber Rezidența BRD Scena9 este limitat la un număr de 25 de persoane, cei interesați să participe se pot înscrie la: https://forms.gle/CPG7st9T2DHKeVNb6.

În contextul artei românești a anilor 1990, Festivalul Internațional de Artă Vie AnnART (1990–1999) are un rol crucial contribuind într-un mod conștient, coerent și consistent, pe de o parte, la deschiderea scenei de artă din România către spațiul internațional și, pe de altă parte, la promovarea publică a unui tip de artă, a performance-ului — un mediu artistic experimental cu o varietate de forme și abordări, practicat înainte de 1989 cel mai adesea în medii private sau în natură, în mod clandestin și/sau în prezența unui număr restrîns de persoane.

Festivalul Internațional de Artă Vie AnnART este primul festival de performance din România inițiat în 1990 lîngă Lacul Sfânta Ana, în apropierea orașului Sfântu Gheorghe, de către artistul Baász Imre, personalitate carismatică și catalizator al scenei artistice din regiune, organizator al expoziției-reper din 1981 de la Sfântu Gheorghe, „Medium. Tineri Artiști Plastici din România” (cunoscută și ca „Medium 1”). Fondarea Festivalului AnnART reprezintă într-o anumită măsură un răspuns local dat problematicii provincialismului, al periferiei și o încercare de a dezvolta un profil instituțional nou, ca urmare a schimbărilor manifestate în cadrul societății românești după 1990, ce-și va asuma angajarea de strategii alternative de definire a unei identități și a unui program artistic prin care sînt evidențiate specificități locale și asocieri conceptuale și ideatice dintre arta practicată în cadrul comunității maghiare din România, arta central și est-europeană și cea internațională. Pe de altă parte, prezența Festivalului în cadrul decorului natural de la Lacul Sfânta Ana îl va particulariza în contexul festivalurilor de performance ale anilor 1990 în plan regional și local, unde festivaluri precum Zona — Europa de Est (inițiat de criticul de artă Ileana Pintilie în 1993 la Timișoara) și Periferic (inițiat de artistul Matei Bejenaru în 1997 la Iași) se desfășoară exclusiv în mediul urban.

Din 1991, moștenirea lui Baász Imre este continuată de artistul Ütő Gusztáv care organizează și concepe următoarele nouă ediții ale Festivalului (ultima în 1999). Potrivit artistului, Festivalul are rolul de a promova „subgenuri ale artelor vii: action painting, performance, poezie vizuală, happening, acțiune, muzică alternativă, teatru experimental etc.) și de a genera o platformă de schimb artistic, un spațiu „viu” de prezentare a unor forme de artă cu caracter interdisciplinar. Alegerea Lacului Sfânta Ana nu este întîmplătoare, cum afirmă Ütő Gusztáv, loc de confluență „între păgînism și creștinism, între Est și Vest, între religia catolică și cea ortodoxă”, Festivalul desfășurîndu-se în același timp cu hramul catolic al capelei Sfintei Ana de pe malul lacului, loc de pelerinaj interzis în perioada comunistă. Dacă primele ediții au avut un caracter restrîns, acțiunile fiind realizate în fața unui public constituit din pelerini, începînd cu cea de-a patra ediție Festivalul se extinde atît în ceea ce privește numărul de participanți, cît și al caracterului său internațional. Dintre artiștii prezenți: Grupul Árnyékkötok, Alexandru Antik, Olimpiu Bandalac, Bartolomé Ferrando, Giovanni Fontana, Teodor Graur, Ion Grigorescu, Baász Imre, Bob Jozsef, Pawel Kwasniewski, Réka Kónya și Ütő Gusztáv, György Galántai, Seiji Shimoda, Tatsumi Orimoto, Alastair MacLennan, Andre Stitt, Boris Nieslony, Roddy Hunter, Richard Martel, Irma Optimist, Lia Perjovschi, Dan Perjovschi, Grupul PP a Teatrului „Figura” din Gheorgheni, Szirtes Janos, Pálma Szigeti, Roi Vaara. Nu în ultimul rînd, trebuie menționat rolul formator pe care Festivalul l-a avut asupra unei noi generații de artiști, elevi ai Liceului de Artă din Sfântu Gheorghe, unde artistul Ütő Gusztáv este profesor și care au participat în mod direct la organizarea edițiilor acestuia.

Ütő Gusztáv este artist, lector universitar, cercetător în domeniul acționismului în Ținutul Secuiesc. Este absolvent al Institutului de Arte Plastice din Cluj, secția pictură, respectiv al Universității Maghiară de Arte, Budapesta, unde susține un doctorat la secția Intermedia. Este profesor de desen și pictură la Liceul de Artă Plugor Sándor din Sfântu Gheorghe și lector la Universitatea Creștină Partium din Oradea. Este distins cu mai multe premii, precum Premiul pentru Libertatea Culturii (1992, 1993), Koller (Budapesta, 1999), Szolnay (Cluj, 2002), Munkácsy (Budapesta, 2009), MMD (Budapesta, 2013) etc. Este organizator al Festivalului de Artă Vie AnnART, lacul Sfânta Ana (1991–1999) cu peste 250 de acțiuni realizate de 13 artiști din țară și 89 din străinătate, respectiv curator al Trienalei Internaționale Medium din Sântu Gheorghe (1991, 1994, 1997). Participant la peste 200 de expoziții internaționale din Asia, Australia, America de Nord, Europa și reprezentant român la festivaluri internaționale de artă acționistă în 29 țări. Realizator a peste 500 lucrări de performance, happening, acțiune stradală, poezie sonoră între 1976 și 2020. Este membru fondator a IAPAO (International Association of Performance Art Organizers), Helsinki din 2001 și coredactor a revistei Inter — Art Actuel, Quebec din 2005. Este autor al mai multor articole publicate în România și internațional.

Institutul Prezentului este o platformă de cercetare și resurse artistice în domeniul culturii vizuale și performative creată de Ștefania Ferchedău și Alina Șerban. Centrat pe artiști și istoriile lor personale, pe experiențe determinate temporal și forme de (auto)arhivare, Institutul examinează diverse practici și situații din trecutul recent pînă în prezent din perspectivă transnațională și transculturală.

Privind spre viitor, privind în trecut #13 este parte a proiectului Despre viața de apoi a performance-ului.
Imagine: Arhiva Fundației Etna, Sfântu Gheorghe.
Identitate vizuală: Andrei Turenici (Daniel & Andrew Studio)

NOTĂ: Evenimentul este organizat ținînd cont de regulile sanitare în vigoare: folosirea măștii, folosirea dezinfectantului la intrarea în locația evenimentului, distanțare socială, și orice alte măsuri necesare.

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Disclaimer: Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.

Contact: ip@institutulprezentului.ro, www.institutulprezentului.ro

acum 4 ani

Conferința internațională GKA 2019 Arts and Cultures - Madrid

Conferința internațională GKA 2019 Arts and Cultures - Madrid

Prof. univ. dr. Horvath Gizela, membru al Catedrei de Arte, a participat în perioada 28-29 noiembrie 2019 la conferința internațională GKA 2019 Arts and Cultures, organizată la Universidade Complutense din Madrid, prezentând o prelegere despre creativitatea vizuală a protestelor din România 2016-2017.   

 

acum 5 ani

Zilele Filmului Maghiar Nagyvárad / Oradea

Zilele Filmului Maghiar Nagyvárad / Oradea

4–6 octombrie 2019

Universitatea Creștină Partium – sala festivă (str. Primăriei, nr. 27)

 Intrarea este liberă

acum 5 ani

Fazakas Noémi - expozitie personală

Fazakas Noémi - expozitie personală

acum 6 ani