Salzburgban, Michael Haydn és Mozart nyomában…

PKE Zene szakos hallgatójának beszámolója

2016. szeptember 1-4-ig tanszékünk tanára dr. Kristófi János szervezésében lehetőségünk volt Ausztriába, pontosan Salzburgba, Mozart szülővárosába utazni és mindezt egy csodálatos koncerttel megkoronázni vasárnap a salzburgi dómban. Viszont ez az utazás nem ért véget ilyen hamar, ahogy az imént csupán egy mondatban megfogalmaztam.

Hosszú készülődés és több hónapi munka után, szeptember 1-én reggel elindult a “Michael Haydn” Kamarakórus teljesíteni a feladatot, amit már mindannyian buzgalommal vártunk. Kisautókkal utaztunk, ahol még reggel álmosan pislogott minden szempár.

Legelső állomásunk Rohrauban volt, ahol Michael Haydn szülőházát tekintettük meg.

Michael Haydn

Folytatva utunkat Ausztriában már egyre inkább elénk tárultak a hatalmas hegyvonulatok, melyeket nem győztünk csodálni. Őket követve nemsokára meg is érkeztünk a salzburgi szálláshelyünkre, ahol nagyon kedvesen fogadtak minket. Mindenki elfoglalta az ágyát és rövid pihenés után elindultunk felfedezni Salzburg utcáit, nevezetességeit. Kifejezetten különleges hatása volt ennek a sétának, mivel együtt volt az egész csapat, sokat nevettünk együtt, játszottunk és közben csodáltuk a város szépségét, már ekkor felfedeztük a Hohensalzburg várát, mely szépen kivilágítva már évszázadok óta áll ott rendületlenül.

Hohensalzburg vára

A kellemesen fárasztó sétánkat a szállásra visszatérve közös vacsora követte.

Esti séta

Ekkor már a fiúk felfedezték a gyereknagyságú sakkfigurákat, ezek bizony csábították a játékra őket.

Másnap a közös reggeli után indult a városnézés, megtekintettük a dómot.

Salzburgi dóm

A dóm-téren amint tapasztaltuk, minden nap más zenész játszott a turisták tetszésére, grafikákat készítettek, tele volt a tér a Salzburgra jellemző különlegességekkel és persze Mozart minden mennyiségben. Nagyon közel ott is van a vár, csodálatos látványt nyújtva a látogatóknak. Ennek a napnak legfontosabb eseménye a Salzburg Múzeum hangszeres részének felfedezése volt. Nem is ok nélkül, hiszen csodálatos élményekkel gazdagodtunk ott, ugyanis nem csak láthattuk a különlegesebbnél különlegesebb hangszereket, de meg is hallgathattuk őket. Szó szerint barangoltunk a hangszerek világában. Mindenkiben hatalmas érdeklődést keltettek a hangszerek, csodálatos, ahogyan létrehozták ezt a múzeumot. Őszintén ajánlom mindenki figyelmébe.

Ezután szabad program volt, sokan ebédelni mentek, volt aki kottát vásárolt, mi viszont elmentünk megismerni a Szent Péter apátsági templomot és temetőt.

Temetőkápolna

Ennek az a különlegessége, hogy itt található Michael Haydn sírhelye is.

Michael Haydn sírhelye

A templom nagyon szépen visszaadja a barokk korra jellemző eleganciát és díszítettséget. Megtekintettük a katakombákat is, melyek a kora kereszténység idejéből származnak, a síremlékek zöme kész műalkotás, és a kilátás a várra, a dómra is fenomenális. Ebéd után, már késő délután itt volt a munka ideje is, a sok értékes építmény láttán mi is igyekeztünk egy legalább ilyen mértékben értékes műsort előkészíteni a vasárnapi szentmisére. A próbához megfelelő termet a dóm karmestere (német nyelven „Domkapellmeister”), Czifra János biztosította számunkra, aki egy hihetetlenül nagy tudású, alázatos ember, tele szeretettel. És aki nagyon sokat segített ottlétünk alatt is. Mennyire különleges is volt azért ez a találkozás… Estére már végeztünk is a próbával, mindenki nagyon figyelt, érezni lehetett, hogy mennyire fontos ez mindannyiunknak. Visszatérve a szállásra közös beszélgetéssel és sok nevetéssel zártuk a napot.

Szombat reggel a megszokott közös reggeli után Németországba utaztunk, ugyanis található épp a német- osztrák határ közelében egy csodálatos tó, amelynek Königssee a neve, magyarra fordítva a „Király tavának” mondhatnánk.

Königssee és a kis csapat

Már ahogy közeledtünk a tóhoz elvarázsolt a tavat körülvevő hegyek látványa. Egyik nagyobb, mint a másik. Mint később kiderült, itt található Németország második legmagasabb pontja a Watzmann-hegy, ő lenne a király és a körülötte lévő kisebb hegyek az ő családja. Rengeteg turista volt ott velünk együtt, így mi is igyekeztünk minél többet felfedezni a tóról. A kórus tagjai közül volt, aki úszni ment, mások csónakáztak, mi csak egyszerűen csodáltuk ezt a természeti csodát. Viszont még rengeteg élmény és látnivaló várt ránk a nap folyamán, ezért visszatértünk Salzburgba és a tanár úr javaslatára máris egy csodálatos reneszánsz építményben és annak kertjében találtuk magunkat. Ez volt a Hellbrunni Kastély és kert.

Hellbrunni Kastély és kert

Ez egy hihetetlenül megnyugtató környezet, mindannyian sétáltunk, vizsgálgattuk a halakat és egyszer csak a sétálás közepette felcsendült Mozart Don Giovanni című operájából egy kis duett részlet. Mint a kisgyerekek, mentünk a hang után és rátaláltunk. Hihetetlen érzés volt látni és érezni azt, hogy mekkora szeretettel van ott mindenki a zene iránt. Miután mindent felfedeztünk, egy kis pihenés után ismét visszamentünk a városba, hiszen ez volt az utolsó szabad napunk és még nagyon sok felfedezni való várt ránk. Meglátogattuk Mozart szülőházát, kávéztunk a Mozart kávéházban, megkerestük Mozart lakóházát és persze a Mozart szobor sem maradhatott ki.

Mozart- szobor

De bizony, még mindig nincs vége a napnak ugyanis most következett a főpróba a katedrálisban (dómban), ahol Czifra János karmester úr bemutatta nekünk a dómot, megmutatta, hogy hol keresztelték meg Mozartot, mindezek után a kórusban foglaltuk el a helyünket. Hatalmas templom, tele turistákkal, tele nagyobbnál nagyobb történelmi, építészeti, zenei értékekkel. És akkor jöttünk rá, hogy mekkora adomány és egyben felelősség is, hogy ott lehetünk. Mindenkin érezni lehetett a csodálatot, a hangulat is azonnal megváltozott. És elkezdődött a próbafolyamat. Az elején csak próbálgattuk magunkat a hatalmas katedrálisban, aztán egyre jobban jelzett a dóm, hogy befogad minket. Innen már minden nagyon jól ment. A próba végén a karmester úr közös vacsorára hívott meg minket, ahol nagyon kellemes hangulatban beszélgettünk egymással. Most már mindenki rá volt hangolódva a másnapi koncertre.

És elérkezett. Vasárnap reggel korán elhagytuk a szállást, és már készültünk is a szentmisére.

A salzburgi dóm

Beéneklés után átvonultunk a dómba, elfoglaltuk a helyünket a kórusban, és tele volt a katedrális.

A dóm karzata

Mindenki igzult, hogy jól sikerüljön a koncert. Hiszen azon a helyen énekeltünk, ahol nagyon sokszor a nagy mester, Mozart de akár Michael Haydn is vezényelt. Lejárt a koncert, a miséző pap megköszönte, hogy ott voltunk a közönség meg csak tapsolt és tapsolt. Valami csodálatos érzés kerített a hatalmába akkor. Együtt volt az egész kórus, megcsináltuk, tetszett nekik. Utána még odajöttek gratulálni hozzánk és az elmaradhatatlan eredeti Mozart Kugel-t is megkóstolhattuk a karmester úrnak köszönhetően.

Czifra János „Domkapellmeister”

A koncert után mindannyian megújult erővel, mérhetetlen élménygazdasággal és szeretettel tértünk haza. Nagyon érdekes ezt most leírni, mintha ismét ott lennék, ismét előjönnek ezek az érzések. Nagyon közel hozta ez az utazás a csapatot egymáshoz. Megerősített abban a tudatban, hogy mennyire jó is itt lenni a Partiumi Keresztény Egyetemen és ilyen csodálatos emberekkel együtt dolgozni. És úgy gondolom a zenének igazán ez is a feladata.